Medea in IKEA

Toneelacademie Maastricht, Regie Opleiding, fourth year, Maastricht, the Netherlands

REVIEW door SIMONE VAN SAARLOOS

Een Ikea-reclame als decor. Een eettafel voor 557 euro en een bankstel – waar twee vrolijke multiculti kinderen op zitten – voor slechts 399. Alles heeft een prijs. Ook je vrouw verlaten na tien jaar. Jason betaald zijn verraad met het leven van zijn kinderen. Hun moeder, Medea, huppelt rond in een streepjesonderbroek en tijgerprint pumps. Ze ergert zich aan het feestgeruis in Corinthe, zeker wanneer ze weet waarom de mensen dansen: haar man Jason trouwt de dochter van koning Creon.

Medea, de regie-afstudeervoorstelling van Ilmer Rozendaal (Toneelacademie Maastricht), speelt op de NDSM-werf. Het decor behelst niet alleen de stellage en spelers op het toneel, maar ook de voorbij tuffende boten op het IJ en de vrolijke kreten van zwemmers. Een uitzinnigheid die scherp contrasteert met het verdiet van Medea.

Actrice Naomi Velissariou neemt de wanhoop van Medea serieus. Ze spuugt, schopt en snikt; houdt haar handen geen moment stil. Daar tegenover staan de koele (letterlijk, want smikkelend van een waterijsje) Creon en de standvastige Jason (knap vertolkt door Bram van der Kelen). Zij tonen dat het spel van Velissariou onrustig is. Dat past bij haar gierende personage, maar ze illustreert Medea’s wanhoop soms iets te veel.

‘Ik hou niet meer van bloed’, verdedigt Creon zich, wanneer hij Medea de kans geeft om te vluchten. Hij heeft in zijn leven genoeg gedood –  en bovendien ook kinderen. Dat hij Medea’s Ikea-kinderen wil beschermen, lijkt hem een mooie vergelding.

Jason bezingt de liefde die Medea en hij gekend hebben, maar dat zich tot een leugenachtig spel ontwikkeld heeft. ‘U die alleen maar kunt geven om te nemen,’  verwijt hij zijn vroegere geliefde. Medea blijkt, net als Creon, een uiterst actueel personage, bij wie het leven draait om handel. Alles kent een prijs. Alles is vraag en aanbod.

Mooi is het moment wanneer Medea het onderhandelen even lijkt te vergeten en op haar knieeën, in het midden van het vrolijke Ikea-interieur, slechts nog kan schreeuwen… Om daarna gauw een slot-deal te sluiten.

De muziek schalt, Medea kust haar ikea-kinderen van karton. Ze doodt hen door ze uit het decor te snijden; daarachter een zwart gat – de nacht valt op de NDSM-werf. Jason is te laat, er valt niets meer te redden. In het gat bungelen twee benen met tijgerprint-pumps en een streepjesonderbroek. De kinderen zijn verdwenen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s