Waarom die Mars?

door CHARLOTTE SCHULTZ en MEREL ZUIDERDUIN

Aanstaande zondag vindt de ‘Mars der beschaving’ plaats. Duizenden demonstranten vertrekken vanaf Het Boymans van Beuningen museum in Rotterdam en marcheren gezamenlijk naar het Binnenhof in Den Haag, waar maandag de definitieve beslissing valt over de toekomst van kunst en cultuur. In de loop van de week is er vanuit verschillende hoeken kritiek geweest op de mars en zijn oprechtheid. Is een poging tot het redden van de beschaving niet een beetje melodramatisch en elitair? Ook wij vroegen ons dit af en legden het vuur aan de schenen van Marjolijn van Heemstra, dichter en theatermaker.

Elitair?

‘Er zitten elitaire mensen bij en niet elitaire mensen, maar zo zit de samenleving in elkaar. Wij beweren niet dat we de beschaving in pacht hebben, zoals De Volkskrant doet overkomen. Wij zijn geen professionele organisatie met een enorme ideologie. Wij zijn gewoon een groep jonge mensen die dachten: ‘wij zijn het er niet mee eens’. De zwaksten in de samenleving worden getroffen, daarom zoeken wij contact met andere sectoren om een startpunt te vormen voor een bredere beweging.’

Melodramatisch?

‘Waar veel mensen over struikelen is de naam. Daar hebben we ons op verkeken. Het is ontstaan vanuit een soort snel enthousiasme en wordt nu misschien te serieus genomen.’

‘Het kruis staat voor ‘tot hier en niet verder’, niet voor de ondergang van de kunst. Het is ooit ontstaan bij No culture, No future. Om één lijn te trekken hebben wij dat overgenomen. We willen niet een saai groepje zijn dat straks met rode lampionnetjes naar Den Haag trekt. We hebben nou eenmaal voor deze vorm gekozen en we staan ook ergens voor.’

Gevolgen?

‘Er is veel woede over de marginalisatie van de kunstensector en de manier waarop bezuinigd wordt. Het betekent dat als je van een kunstopleiding afkomt, je de opstap naar het werkveld mist: of je gaat bij Toneelgroep Amsterdam, of je doet niets. De kunstenaars kunnen best ondernemender worden, maar het is gelul dat bedrijven staan te springen om geld te investeren. Een constructief lange termijn plan van de overheid ontbreekt. Het is met name de snelheid van de bezuinigingen waardoor je geen schijn van kans maakt.’

Bespeuren wij hier niet toch een ideologie? Misschien wel, maar wat ons vooral opviel is dat hier een strijdbijl wordt opgepakt. Niet alleen voor de kunsten, maar voor alle sectoren die staan voor beschaving in deze samenleving. Gedreven door het enthousiasme van deze creatievelingen, moeten de kilometers naar het Binnenhof het verschil gaan uitmaken. Maandag zeggen zij “nee”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s