Voor de camera!

Sfeerimpressie ACT CLINIC 23 juni Compagnietheater

 door DANIELLE BALK

‘Ja, zo’n eerste dag is ook altijd…’ roept een medewerker van het ITs Festival tegen cameraman Menno Westendorp (bekend van o.a. Het echte leven, Knetter) terwijl hij wegsnelt om de laatste dingen in orde te maken voor de ACT Clinic. Tijdens deze workshop zal Westendorp samen met assistent director Evert van Setten (o.a. Bloedverwanten) en regisseur Robert Jan Westdijk (o.a. Zusje, Het echte leven en De Eetclub) brandende vragen van studenten van de Amsterdamse toneelschool beantwoorden over hoe het er aan toe gaat op een film set.

De bijeenkomst begint iets later, in verband met een demonstratie die op dat moment nog plaats vindt bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Iets dat de rondrennende medewerkers van het festival niet slecht uitkomt.

Een kwartier later dan gepland druppelen de studenten langzaam maar luidruchtig binnen en lijken vooral de achterste banken populair. Hoewel een enkele student het aandurft om vooraan plaats te nemen wijst acteur Loek Peters (o.a. Het echte leven) de studenten erop dat als zij straks zelf in een voorstelling spelen zij het ook fijn zouden vinden wanneer in ieder geval de éérste twee rijen zijn gevuld, waarop een deel van de studenten al lachend naar voren schiet.

Vragen stellen over filmacteren – daar gaat het om vanmiddag. Want daar is – zo benadrukt gespreksleider Ilse Heus van ACT (acteursbelangen) – op een hectische filmset vaak nooit genoeg tijd voor.

Robert Jan Westdijk begint met een fragment uit Sex is Comedy (2002 Catherine Breillat). Deze film gaat over het maken van een film, en de scène van Westdijk roept bij de acteurs in spe op gênante momenten van gelach op. Na het fragment luisteren ze met volle aandacht naar Westdijk die benadrukt dat het er in het echt lang niet zo banaal aan toe gaat. Evert Setten voegt daar aan toe dat seks-scènes altijd lastig zijn voor acteurs en dat de situatie op de set daarom voor de acteurs altijd zo comfortabel wordt gemaakt. Juist het tegenovergestelde van wat we in het film fragment te zien kregen.

Acteren voor de camera, waar krijg je mee te maken? Volgens Westdijk gaan regisseurs heel verschillend te werk. De een wil een scene net zolang over doen, tot deze helemaal van a tot z goed is. Anderen – waaronder hijzelf – laten acteurs een scene op talloze manieren spelen. In de montage gebruiken ze dan verschillende takes voor één scene. 

Ook de repetitietijd bij een film is heel belangrijk, stelt Westdijk. Juist omdat deze vaak heel kort is, is het voor een goede samenwerking van groot belang is om vertrouwd met elkaar te zijn. In repetities moet je een band met elkaar opbouwen, omdat het op een filmset erg hectisch kan worden.

Het acteren voor camera is vooral heel technisch, vertelt Menno Westendorp. Een stapje naar links op dát woord, stapje naar rechts na zoveel seconde. Sommige acteurs slagen er beter in dan anderen om al die technische dingen te onthouden. Maar ook hij als cameraman moet daarmee om leren gaan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s