Review Manson/Mensen

Manson/Mensen: bloedstollend

Ruth Mariën

Vier trouwjurken aan een strop. Vier meisjes. Een stem: Stop! Sit! Jump! Regisseur Tom van de Velde van het Conservatorium in Gent durft het in Manson/Mensen aan de daden van beruchte sekteleider en moordenaar Charles Manson op scène te brengen. In 1967 geeft die vier jonge meisjes de opdracht moorden te plegen. Actrice Sharon Tate, 8,5 maand zwanger van filmregisseur Roman Polanski, is een van de slachtoffers. Manson/Mensen ramt de bloedstollende geschiedenis zonder mededogen door je strot en laat je nauwelijks de tijd om daarbij naar adem te happen. Vier actrices evolueren van timide kindjes tot feeksen die orgastisch krijsen, kronkelen en uiteindelijk moorden. Ooit al eens naakte deernes zien dansen op het Eurovision-nummer Soldiers of Love? Zangeres Liliane Saint Pierre zou er niet goed van zijn geweest.

Dankzij de zorgvuldig opgebouwde spanningsboog en het schitterende acteerwerk, vloeit de voorstelling vlot over van de kindertijd van de Manson-meisjes naar het perverse door Manson gemanipuleerde communeleven. Bij de ondervraging na de ijzingwekkende moorden geven de actrices letterlijk de oorspronkelijke Amerikaanse antwoorden van de moordenaressen, wat het einde van de voorstelling pijnlijk concreet maakt. Maar precies het uitstel van de Manson-moorden vormt de kracht van de voorstelling. Veel aandacht is er voor de traumatiserende kinderjaren van de meisjes, waarin een angstaanjagende vaderfiguur hun leven domineert. Manson/Mensen wordt zo niet alleen een stukje theater over een historische traumatische gebeurtenis, maar een actuele universele voorstelling over kindermishandeling, echtscheidingen, afwezige vaders en incest.

Met Manson/Mensen maken de laatstejaars van het Conservatorium van Gent een adembenemende voorstelling die van begin tot einde naar de keel grijpt. Afgewerkt tot in de puntjes, visueel en tekstueel. Een verademing tussen de vele ‘vormstudies’ die het ITsfestival in 2009 overheersen. Laat maar komen, die ITs Award!